domenica 6 aprile 2008

5th Berlin Biennial for Contemporary Art (part I)

berlino-pedro-barateiro-skulpturenpark-2008.jpgberlino-thea-djordjadze-skulpturenpark-2008-fold-b.jpgberlino-susan-hiller-what-every-gardener-knows-2003.jpg
berlino-aleana-egan-skulpturenpark-2008-grey-luminous-light.jpgberlino-aleana-egan-skulpturenpark-grey-luminous-light.jpg
berlino-aleana-egan-skulpturenpark-grey-luminous-light-2.jpg
berlino-killiam-ruthemann-stripping-2008.jpgberlino-killiam-ruthemann-stripping-2008.jpg
berlino-katerina-seda-skulpturenpark-2008.jpgberlino-katerina-seda-skulpturenpark-over-and-over-2008.jpg
Skulpturenpark Berlin Zentrum
fino al 15 giugno 2008
Berlino, Kommandantenstrasse-Neue Grünstrasse

Per coerenza col blog inizio proprio dallo Skulpturenpark che sorge in una zona cerniera tra le due Berlino, un’area che porta ancora i segni del grigiore del passato, una sorta di monumento alle sviste urbanistiche del rapido piano di sviluppo posteriore al 1989. Il “parco”, animato per tre mesi da installazioni ed eventi, è la parte della Biennale che, non senza una buona dose di ironia, più rispetta il tema: when thinks cast no shadow! Si confonde con le sterpaglie infatti la struttura di tubi di Aleana Egan; né lanciano ombre esterne le orme di Killian Rüthemann. E se non fosse un’installazione sonora si confonderebbe con i cantieri limitrofi anche What every gardener knows (2003) di Susan Hiller che smuove enormi zolle del terreno ispirandosi alla teoria genetica di G. Mendel. Pedro Barateiro propone una sorta di cubo prefabbricato che bilancia le forme arrotondate della casa-cortile di Katerina Sedá che con Over and over mette a rischio lo stesso visitatore. La biennale declina ogni responsabilità!

For coherence with the blog I start just with the Skulpturenpark that is in a clasp–zone between the two Berlin, an area that shows again the gray signs of the past, as a monument to the mistakes in the rapid urban development plan after 1989. The “park” will be animated for three months by installations and events, so it’s the part of this Berlin Biennial that, not without a dose of irony, is more respectable of the title: when thinks cast no shadow! The tube structure by Aleana Egan in fact confused itself with the undergrowth; at the same way the marks by Killian Rüthemann don’t leave any shadow. It’s the sound that allow us to not blur What every gardener knows (2003) by Susan Hiller with the construction site around; she moved big clods following G. Mendel’s genetic laws. Pedro Barateiro presents a sort of prefabricated cube that countervails the forms of the house-courtyard of Over and over by Katerina Sedá who put in peril the same visitor. The Biennial declines each responsabilities!